Dataspill har gått fra å være en hobby til å bli en verdensomspennende sport

Hvis en ung tenåring hadde sagt til foreldrene sine at han eller hun ønsket å drive med dataspill fordi det er mye penger å tjene der, hadde nok foreldrene neppe tatt tenåringen seriøst. Ikke er det veldig merkelig heller, den tid dataspill tross alt kun var en hobby og tidsfordriv for barn og ungdom. De seneste årene har det imidlertid skjedd en stor endring, og det store spillmiljøet er nå blitt stor virksomhet – med ufattelige pengesummer å tjene for de beste spillerne.

E-sport er født

I dag kalles det elektroniske spillmiljøet som driver med konkurranser for e-sport. Her konkurreres det mot hverandre i ulike spill både på datamaskiner og spillkonsoller. Miljøet har blitt svært profesjonelt, og i dag arrangeres det turneringer over hele verden, og disse sendes både på nasjonale TV-kanaler og på streaming-tjenester på nett.

Det finnes både internasjonale og nasjonale turneringer. Til og med her i Norge har det vokst frem et lidenskapelig miljø meg egen nasjonal liga. I Telialigaen møtes Norges beste esport-lag til nasjonale kamper. Det finnes egne ligaer for spill som Hearthstone, PUBS, Rocket League, League of Legends og Counter Strike: Global Offensive (CSGO). I ligaspillet for våren 2021, kjemper lagene om en premiepott på over 430 000 kr, med de største premiene i CSGO.

I de internasjonale turneringene og ligaene er premiepottene mye større. Disse turneringene samler de beste lagene fra alle verdenshjørner og tiltrekker seg store sponsorer, samtidig som kampene kringkastes over hele verden med live kommentering. Det er også blitt veldig populære blant fansen å spille på odds i disse turneringene, akkurat på samme måte som når man tipper på en fotballkamp eller andre sporter.

Profesjonelle lag i de mest populære spillene

Det er et stort utvalg av ulike spill på ulike konsoller det konkurreres i, men mange av de største kampene skjer på PC med de mest populære dataspillene.

Det er spesielt League of Legends, StarCraft II, Dota 2 og Counter Strike: Global Offensive som tiltrekker seg mest oppmerksomhet, og naturlig nok de største premiene. De profesjonelle lagene som deltar i de store turneringene i disse spillene har spillere som driver med dette på fulltid. Lagene bor ofte sammen i dedikerte treningshus der de daglig trener på å bli enda bedre, og lagene har egne managere som organiserer alt. Disse lagene har store tilhengerskarer blant fansen, og får mye oppmerksomhet når de reiser rundt for å delta på turneringer, på samme måte som idrettsstjerner i andre idretter får det.

E-sport har kommet for å bli

Det er liten tvil om at konseptet med profesjonell e-sport har kommet for å bli. Universitetet i Agder jobber med å tilby e-sport som bachelorgrad, noe som i så fall blir det første av sitt slag i Norge, og kanskje også i hele Europa.

Dagens ungdom kommer ikke nødvendigvis til å se opp til idrettsstjerner innen tradisjonelle idretter som fotball, tennis, basketball og vintersport, men heller utøvere innen e-sport. Det sier litt om hvor mye ting har endret seg det siste tiåret når det gjelder dataspill.