Gode tips til markedsføring på nettet

Vi bruker nettet som aldri før og derfor har online markedsføring heller aldri vært viktigere enn det er akkurat nå. Denne utviklingen går i en forrykende fart, så man skal holde tungen rett i munnen og følge godt med hvis man vil holde seg oppdatert på de nyeste trendene og strømningene innen online markedsføring. Her får du et overblikk og noen gode tips til hva du skal gjøre og fokusere på akkurat nå.

Bli aktiv på sosiale medier

Hvis du trodde at sosiale medier bare var en overfladisk dille i forbindelse med markedsføring online, så tar du helt feil. Det er faktisk blitt en av de mektigste markedsføringskanalene online. Det kan du lett se bare på det antall annonser du støter inn i eller influencer-produsert reklame, etter bare få klikk på kanaler som Facebook eller Instagram. Det er helt umulig å unngå, og derfor er det også noe du selv kan utnytte hvis du skal bli bedre på markedsføring på nettet. Det er nemlig her det skjer.

Det er en god ide å strømlinje sosiale mediekanaler i en grad så man ser at det er en sammenheng mellom nettside, Facebook og Instagram. Det gjør man gjennom det som kalles visuell identitet, der man sørger for at alle sidene snakker samme designspråk. På akkurat samme måte skal man sørge for at innholdet har samme tone, det man kaller tone of voice, så man føler at det går en rød tråd og man kan bevege seg sømløst mellom flere forskjellige kanaler, og fremdeles få et klart og tydelig innblikk i bedriften din.

Det handler nemlig mye om tydelighet når man skal kommunisere digitalt, og det kan kanskje lønne seg å være overtydelig heller enn litt vag, som på universellutvikling.no. Det som preger den måte vi forbruker sosiale medier på er nemlig hastighet, og når vi raskt klikker og scroller oss videre fra det ene til det andre, skal det være iøynefallende med en gang – og føre til et videre klikk. Du har ergo bare et splitsekund på å fange den potensielle kundens oppmerksomhet, og det skal du utnytte på best mulig måte.

Fokus på det visuelle

For å fange potensielle kunders oppmerksomhet, er det essensielt å ha fokus på det visuelle. Profesjonelle bilder og design er alfa og omega for alle bedrifter, nesten uansett bransje. På interconnect.no kan du finne inspirasjon til godt design på nettet.

Det er viktig med inspirasjon for å finne en stil og en tone som treffer noe i tiden, hvis man vil fremstå som moderne og fremtidsorientert. Derfor kan det være lurt å ta en nærmere kikk på andre lignende bedrifters tilstedeværelse på for eksempel Instagram, eller lage et moodboard på Pinterest, der man kan finne alle mulige inspirasjonsbilder, som kan danne et lappeteppe av det man vil at bedriften skal representere visuelt.

I tillegg til å fokusere på det visuelle, er det også lurt å fokusere på god SEO, og implementere gode SEO-strategier for å gjøre bedriften så synlig som overhodet mulig. Her kan det i de fleste tilfeller lønne seg å bruke en ekspert. Så er man på god vei til bedre markedsføring på nettet.