Å finne den perfekte markedsføringsstrategien er ikke alltid like lett. Ny trender dukker opp, forbrukeres handlingsmønster endres og det kan være vanskelig å vite hva som er best for egen bedrift. I dag skal vi ta en liten titt på fordeler og ulemper med digital reklame og fysisk reklame.
I den digitale verden vi lever i så er det nok mange som vil påstå at digital markedsføring fungerer mye bedre enn fysisk markedsføring, men stemmer dette?
Fysisk markedsføring: er det gunstig?
Fysisk markedsføring kan gjennomføres gjennom digitale plakater på for eksempel T-bane stasjonen, posters, profileringsartikler, events, eller gjennom den utradisjonelle markedsføringsmetoden gorilla markedsføring. Selv om det er et stort fokus på digital markedsføring om dagen, så betyr ikke det at man skal glemme den fysiske markedsføringen helt! Ved hjelp av en digital plakat på en t-bane stasjon eller plakater rundt omkring i byen er du sikret at utrolig mange mennesker innenfor et stort demografisk og psykografisk segment ser reklamen din. Selv om de ikke nødvendigvis vil legge merke til det selv så havner brandet ditt i deres i tankene på forbrukere som ser reklamen.
Det mange mener er det negative med fysisk markedsføring er at det er vanskelig å analysere og måle. Selv om for eksempel 300.000 i gjennomsnitt går forbi plassen der du har hengt opp en plakat, betyr ikke det at du har 300.000 nye kunder. Likevel er det en smart og fin løsning mange benytter seg av, nemlig profileringsartikler. Om du benytter deg av profileringsartikler som for eksempel penner fra Axon med din egen logo på, så kan du bestemme helt selv hvem som skal få artikkelen og hvor mange du skal bestille. Det kan dermed faktisk være lettere å markedsføre til en spesifikk målgruppe eller til et nisjemarked.
Digital markedsføring: hvor mange klikk kan du få?
De siste årene har det vært ekstremt mye snakk om digital markedsføring som gir deg muligheten til å distribuere reklame til et stort publikum på plattformer de allerede bruker daglig. Markedsføring er også lettere å måle og analysere ettersom du kan se hvor mange som har trykket på reklamen, gått inn på bedriftens profil eller klikket seg inn på nettbutikken via reklamen. Likevel er det viktig å huske at klikk og likes også kan ha en viss feilmargin og at ikke alle klikk bli en ny kunde. Noen tips til hvordan man kan skille seg ut i mengden kan derfor komme godt med.
Når du skal reklamere for bedriften din, enten på nett eller fysisk, er det viktig at reklamen viser produktet eller tjenesten slik at forbrukeren forstår hva som tilbys. Deretter er det viktig å tenke kreativt. Den skandinaviske minimalistiske stilen med hvitt, grått og beige er veldig «inn» akkurat nå, men er dette en stil som passer ditt brand? Det viktigste du gjør når du driver digital markedsføring er å holde deg til utrykket bedriften din har. Bruk farger dere ofte bruker, bruk samme skrifttyper, logo og ikke skift identitet kun fordi det skal passe inn i en reklame.